Enigma discului din Phaistos

discul din phaistos

Discul din Phaistos

Cu mult inainte ca lumea greaca sa atinga inflorirea pe care a cunoscut-o intre anii 1 000 si 500 i.Hr., a existat in insula Creta o civilizatie (sec. XXVI – XV i.Hr.) cu nimic mai prejos decat cele din Orientul Apropiat. Daca in viitor arheologia nu va scoate la lumina dovezi impotriva, istoria va retine definitiv ca civilizatia cretana este cea dintai statornicita pe teritoriul european.

Oamenii ei au practicat un comert maritim prosper si au avut o scriere proprie, care ne este insa de doua ori necunoscuta, intrucat nu se stie nici limba si nici semnele ei. Cand unele pietre, vase, sigilii sau fragmente de lut ars o releva, i se descopera o anumita simplitate, caci i se constata folosirea unui numar mic de semne (cca 65). Lingvistii vad in ea o scriere silabica, cu semnificatii insa  ce nu pot fi decat presupuse.

Discul din Phaistos, cunoscut de specialisti si nespecialisti, este obtinut din lut ars, are diametrul de aproape 16 cm si s-a pastrat intreg. El a fost descoperit in insula Creta in anul 1908, in orasul al carui nume il poarta. Analizele de laborator dovedesc ca discul a fost realizat cam in 1 600 i.Hr. Pe ambele sale fete se afla inscris un text, alcatuind o spirala ce grupeaza semne desenate foarte ingrijit si care au fost transpuse pe lut intr-o tehnica ce anticipeaza tehnica tiparului. Fiecare semn a fost imprimat in lutul moale cu ajutorul unei stampile speciale, miniaturale. Si desigur ca matritele care erau pregatite dinainte puteau sluji la inscrierea mai multor texte.

Dar ce comunica aceasta scriere ? Nici pana astazi un raspuns precis nu a putut fi dat.

Opiniilor avansate anterior cu privire la citirea textului de pe disc li se adauga, din timp in timp, puncte de vedere noi, fara insa ca prin ele sa fie definitiv elucidata adevarata semnificatie a unuia dintre cele mai vechi texte tiparite.

 Phaistos

Phaistos, Creta

Italianul A. della Seta a furnizat in anul 1909 modul de citire: de la dreapta spre stanga, adica de la marginea discului spre centru. Discul totalizeaza 241 de semne, dintre care 45 sunt diferite. Textul sau este insa prea scurt pentru ca el sa poata da calea unei analize statistice si astfel sa fie obtinute unele concluzii. A fost, de asemenea, stabilit sistemul de scriere: silabic, in care, prin semne trasate liniar, de la dreapta la stanga, sunt redate silabele deschise, de tipul consoana-vocala. Avand la indemana aceste elemente, cercetatorii s-au pus pe lucru si astfel a aparut cea dintai versiune mai importanta, potrivit careia discul ar reda fapte, evenimente legate de viata si activitatea regelui minoic. Hotarator in aceasta varianta a fost semnul  „cap de om cu creasta de cocoş”, intalnit in text mai frecvent decat celelalte semne si intotdeauna plasat la inceputul cuvintelor. Simbolului  „cocoş” i s-a dat interpretarea de atribut al lui Zeus – zeul suprem -, stabilindu-se astfel pentru desenul  „om-cocoş” o stransa legatura cu insasi persoana regala si membrii familiei sale.

In aceasta lumina, discul din Phaistos s-ar putea constitui intr-un document cu caracter politico-religios (un pact de alianta ?) ce contine numele a 19 carmuitori care au guvernat 12 orase cretane, in aproximativ anii 1 200 i.Hr.

discul din phaistos-semnele

 Dar unele semne de pe disc sunt chiar… semne zodiacale – constata Vl. Mihailov (Rusia). Se disting cu claritate: taurul (34), berbecul (30), leul (40), capricornul (16), fecioara (6), pegasul (28), vulturul (31), pestii (33) – si, atunci, se intreaba el, nu cumva avem de a face cu un indreptar pentru navigatia pe mare, ce indica, prin simboluri, stelele si constelatiile de pe bolta cereasca ?

Descifrarea celorlalte semne a necesitat cunostinte legate de mitologia greaca, constituita, dupa cum se stie, in epoca cretano-miceniana. Se constata ca toate personajele din mitul despre Perseu (1) sunt prezente pe disc: Perseu grabindu-se sa ajunga la stanca de care este legata in lanturi Andromeda (13) , Cassiopeea, mama Andromedei (simbolul oglinda – 10), Cefeu (30 -insemnul puterii regale) si monstrul insusi (41 -balena). Si tot asa isi gasesc corespondente si alte hieroglife de pe disc: steaua Sirius (2), Steaua Polara (38), Calea Lactee (7) s.a.m.d. Dar ele toate nu reflecta fidel „harta boltii ceresti”, motiv pentru care ipoteza astronomica este inlaturata.

Acelasi Vl. Mihailov tine seama de caracterul scrierii si, prin alaturarea primelor silabe ale cuvintelor PERSEU si ANDROMEDA obtine cuvantul PEAN (vechea denumire greaca a zeului ce indeparteaza raul). El patrunde adanc in istorie si cauta numele zeilor carora li se inchinau cretanii. Ii gaseste si astfel alcatuieste noi cuvinte cu ajutorul primelor silabe ale numelor lor. El citeste insa discul de la stanga la dreapta, pornind din centrul lui, si descopera sensuri uimitoare. Concomitent i se releva stransa legatura ce exista intre caracterul grafic al scrierii grecesti si semnele ieroglifice de pe vechiul disc cretan. Descifreaza cuvantul PÂINE si afla ca in urma cu aproximativ 36 de secole painea era socotita sfanta.

Mihailov desluseste si alte semne si ofera in final urmatoarea interpretare a textului de pe disc. Pe o fata a acestuia el citeste o ruga de renastere a  „sufletului” painii: „Trezeste, Pean Randamanta, trezeste puterea, Pean sfant ! Campului de grau da-i umezeala, conducator al taurilor ! Grau sfant, umple hambarele ! Grau sfant al inteleptului Radamanta ! Grau sfant, umple hambarele orasului-capitala Phaistos. Minoi-ul cel cu multe limbi, renascutul Telomi Poporul lui Pileas are nevoie de mila ta, preaslavite Pean !

phaistos-disk

Cele doua fete ale discului din Phaistos

Celei de-a doua fete a discului i se atribuie evocarea mortii  „sufletului” painii: „Zeul a faptuit o treaba buna ! A facut ca o noua recolta sa dea in parg ! Trebuie sa aratam recunostinta noii recolte ! Sa-i aducem jertfa bogata ! Este pregatita deja mancare din masline mari. Priviti, aducem in dar o oaie blanda preaslavitului Pean ! Generosule Pean ! Bucurandu-ne de mormanul de paine, iti aducem ofranda ! O piele iti aducem in dar, stapan al Delos-ului”

In aceasta noua interpretare, avem de-a face cu o rasturnare de idei, fapt, de altfel, prevazut ca posibil sa se intample. Dar este oare intr-adevar acesta sensul real al continutului pe care hieroglifele de pe disc il exprima ?

Pentru moment, specialistii inca nu si-au spus cuvantul !

Maria Paun, Discul din Phaistos intr-o noua interpretare

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s